Kinderen voor wie kunstonderwijs niet altijd toegankelijk is, inspireren met het werk en levensverhaal van Vincent van Gogh.
Het Van Gogh Museum en DHL Express lanceren het nieuwe educatieve programma Heart for Art. De komende drie jaar zullen de global partners samenwerken om kinderen uit gemeenschappen met beperkte toegang tot kunstonderwijs te inspireren met het werk en levensverhaal van Vincent van Gogh. Na een pilotfase in het voorjaar van 2022 in New York, wordt het Heart for Art programma in de komende maanden in meerdere Amerikaanse steden aangeboden. Het doel is om in het eerste schooljaar 20.000 leerlingen te bereiken. In de komende jaren hopen DHL en het Van Gogh Museum het programma ook in andere landen beschikbaar te stellen.
Heart for Art
Het DHL x Van Gogh Museum Heart for Art-programma laat kinderen kennismaken met de wereld van Vincent van Gogh, stimuleert hun creatieve ontwikkeling en nodigt hen uit om belangrijke thema’s uit Vincents leven met elkaar te bespreken zoals identiteit, het najagen van dromen en het omgaan met tegenslagen. Het programma is speciaal ontwikkeld voor kinderen die geen of beperkte toegang hebben tot kunstonderwijs. Hun leerkrachten worden in speciale sessies – op locatie of online – getraind door ervaren docenten van het Van Gogh Museum. ‘Het is fantastisch om dit speciale Heart for Art programma te ontwikkelen, gebaseerd op onze uitgebreide ervaring met scholen in Nederland en (internationale) online lessen. Door leerkrachten wereldwijd te trainen in het werken met onze lessen, hopen we kinderen te verbinden en te inspireren met het werk en het levensverhaal van Vincent van Gogh,’ aldus Gundy van Dijk, Hoofd Educatie en Interpretatie van het Van Gogh Museum.
Na de training worden de leerkrachten uitgenodigd om de kennis met hun collega's te delen, om zo steeds meer kinderen te bereiken. Elke deelnemende school ontvangt ook een Van Gogh Museum Edition – een hoogwaardige 3D-reproductie van een kunstwerk van Van Gogh – om de lessen tot leven te brengen. DHL zorgt voor de volledige verzending en logistieke coördinatie van het lesmateriaal en de Van Gogh Museum Editions. Mike Parra, Chief Executive Officer DHL Express Amerika: ‘We zijn trots dat we ons netwerk kunnen inzetten om bij te dragen aan de ontwikkeling van kinderen. Samen met het Van Gogh Museum bieden we een platform dat kinderen inspireert, uitdaagt om hun creativiteit te ontdekken en meer te leren over kunst. Dat past bij het doel waar DHL zich voor inzet: Connecting People. Improving Lives.’
Pilotfase in New York
Tijdens de pilotfase in het voorjaar van 2022 hebben de leerlingen van 5 scholen in New York aan het programma deelgenomen waarvoor 20 leerkrachten de teacher training hebben afgerond. New York Edge – de grootste aanbieder van naschoolse programma's in New York City – introduceerde het Heart for Art-programma bij de leerkrachten. ‘De kern van de missie van New York Edge is jonge mensen kansen en ervaringen bieden die hen in staat stellen hun horizon te verbreden en nieuwe passies te ontdekken,’ aldus Rachael Gazdick, CEO van New York Edge. ‘We zijn trots op de samenwerking met het Van Gogh Museum en DHL om jongeren te onderwijzen en te inspireren aan de hand van Van Goghs meesterwerken, en we kijken ernaar uit om dit fantastische initiatief dit schooljaar aan meer van onze leerlingen aan te bieden.’
De ervaringen van zowel de leerkrachten als de leerlingen waren positief. ‘Ik had leerlingen in de speciale Van Gogh-lessen die niet weg wilden en naar de kunst bleven kijken,’ vertelde een van de leerkrachten na afloop van een les. ‘This guy is just like us!’ zei een leerling over Vincent van Gogh.
Het programma is na de pilotfase geëvalueerd om het waar nodig verder te verbeteren. In september 2022, is het programma in het nieuwe schooljaar van start gegaan op 10 scholen in New York. Dit wordt in het eerste half jaar van het programma uitgebreid naar 30 scholen. DHL en het Van Gogh Museum verwachten in het eerste schooljaar 20.000 leerlingen te bereiken met het Heart for Art-programma.
DHL x Van Gogh Museum
Een divers publiek inspireren met het werk en levensverhaal van Vincent van Gogh kan alleen als dat publiek bereikt kan worden. Als logistiek partner van het Van Gogh Museum sinds 2020 en hoofdpartner sinds juni 2022, helpt DHL het museum deze missie te volbrengen. Het meerjarige educatieve programma Heart for Art belichaamt de gezamenlijke ambitie van de partners om een positieve impact te maken op het leven van toekomstige generaties. Daarbij wordt een beroep gedaan op de uitgebreide ervaring van het Van Gogh Museum met de ontwikkeling van interactieve lessen en lesmateriaal en het wereldwijde logistieke netwerk van DHL.